søndag den 13. juli 2014

Sommerlæsning

Hvad skal du læse i parken, på terrassen, ved poolen, i flyveren, på altanen, i sommerhuset, på båden eller ved stranden denne sommer? Jeg har tre spændende bøger liggende på mit natbord, som jeg glæder mig til at gå på opdagelse i - Foodie af Marie Holm, Den hemmelige kok af Mats-Eric Nilsson og Børn som spiser for lidt - Forståelse og nye redskaber af Dorte Bordal. Jeg har allerede smugkigget lidt i dem alle og har i det følgende skrevet en lille introduktion til dem.


FOODIE, Marie Holm


Foodie er en noget anderledes bog om mad. Den består af essays om modefænomener indenfor mad og drikke og opskrifter der matcher disse. I bogen beskriver Marie Holm hvad hun mener en foodie er for en størrelse. - "En foodie er (i følge Marie Holm) en madelsker. En, der ikke har de klassiske kokke-skills, men som forsøger at lure de største trends, kopiere de nyeste tricks og forfølge de stærkeste tendenser i eget køkken". Herudover dykker Marie Holm ned i alt det, hun synes rykker indenfor madmoden lige nu, herunder lakrids, chokolade, sort kaffe, naturvin, tatar, kirsebærvin, brød, fedt, indmad, macarons, budding og meget mere.  




Jeg har allerede læst de første kapitler af bogen og synes den er virkelig underholdende, samtidig med at den er lærerig og fyldt med gode tips til både mad- og drikkeoplevelser - herunder aeropress-kaffe hos The Coffee Collective, et godt brød hos Nordisk Brødhus, tatar hos MANFREDS og vin og pølser fra Slagter Svendsen. Bogen er spækket med fine billeder, der sprudler af madglæde, den er meget personlig og bedst af alt, så bryder den med den normale kogesbogsgenre. Jeg glæder mig til, at læse videre i den!



DEN HEMMELIGE KOK, Mats-Eric Nilsson


Hvad indeholder de fødevarer vi dagligt sætter tænderne i og hvordan er de produkter, der fylder supermarkedernes hylder, blevet fremstillet? De spørgsmål har Mats-Eric Nilsson sat sig for at besvare i bogen "Den hemmelige kok". 

I forordet beskriver Mats-Eric Nilsson blandt andet, hvordan han ved et tilfælde fandt ud af, at den pistacie-is han nød en sommerdag, var fyldt med E-numre og spinat! Denne opdagelse og efterfølgende undren har ført ham ud i en større undersøgelse af produkters varedeklarationer og hvad der i virkeligheden gemmer sig bag de mange E-numre og tilsætningsstoffer der er tilsat vores fødevarer. Mats-Eric Nilsson forsøger dermed, at ruske lidt op i os forbrugere, da vi efterhånden tilsyneladende finder os i at spise hvad som helst og ikke stiller spørgsmål ved noget. Dette er typisk på grund af uvidenhed, for hvem kan rent faktisk huske de 300 tilsætningsstoffer, som er tilladt i EU og hvad deres betydning er? Så hvis du går bare lidt op i mad og det du putter i munden, så tror jeg bestemt, at denne bog vil være interessant læsning.

BØRN SOM SPISER FOR LIDT, Dorte Bordal


Den sidste bog som jeg vil kaste mig over denne sommer, er en anelse mere niche-præget, da den primært henvender sig til forældre, der har et barn med spisevanskeligheder samt til professionelle, som kommer i berøring med børn og familier.

Dorte Bordal ønsker med denne bog, at formidle indsigt i relationen mellem barnet og dets forældre. "Børn som spiser for lidt" handler derfor ikke direkte om mad, men om hvad der sker i relationerne i familien. Bogen forsøger derfor, at beskrive de psykologiske mekanismer, der er på spil, når et barn spiser for lidt. 
Bogen har et rigtig fint og læsevenligt layout og dens mange fine case-historier, gør problemstillingen mere levende og lettere at forholde sig til. Derudover indeholder bogen en vejledning i, hvordan du kan kortlægge din egen familiesituation, og hvorledes du og din familie sammen kan handle anderledes, hvis dit barn spiser for lidt. Jeg glæder mig meget til, at dykke ned i emnet - både som kommende mor, men også som fagligt interesseret.

Har du mon allerede læst en eller flere af de nævnte bøger, så skriv endelig hvad du synes om dem? Smid også gerne en kommentar, hvis du for nylig har læst andre madbøger som du kan anbefale. 

// God læselyst og god sommer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...